Investorkontakt
Norske tog er et ledende fagmiljø innen innkjøp, tilpasning og forvaltning av jernbanekjøretøy.
Vi følger den teknologiske utviklingen, kjenner den internasjonale bransjen og har spisskompetanse på norske forhold.
Vår virksomhet er å anskaffe, eie og forvalte togmateriell, for persontogtransport med tog i Norge. Vårt togmateriell skal leies ut på like vilkår til operatørene som drifter de ulike trafikkpakkene.
Norske tog AS er heleid av staten ved Samferdselsdepartementet, som vi også har en rådgiverfunksjon overfor. Selskapet er et kategori 2-selskap, som innebærer at staten har en sektorpolitisk begrunnelse for eierskapet.
Les mer i Norske togs siste investorpresentasjon her.
NB! Nøkkeltallene i tabellen under er hentet fra Norske togs årsrapport for 2023.
Regjeringen varslet i statsbudsjettet for 2025 at de har til intensjon å legge om finansieringsmodellen til Norske tog, fra at selskapet tar opp lån i det private lånemarkedet til at staten skal tilby slik lånefinansiering. Les regjeringens pressemelding her.
Grønne obligasjoner
Jernbanetransport spiller en viktig rolle i oppnåelsen av samfunnets miljø- og klimamål. Sammenliknet med andre transportformer er tog mer energieffektivt, og det utgjør kun en liten andel av den lokale luftforurensingen. Norske tog spiller en nøkkelrolle i oppnåelsen av et mer effektivt og klimavennlig transportsystem, og har som mål å gjøre reiser med persontog mer attraktivt i Norge, og på den måten bidra til "det grønne skiftet". Ved å utstede grønne obligasjoner kan Norske tog investere ytterligere i kjøretøy og få støttet de betydelige investeringene som er gjort for å utvide og oppgradere jernbanenettverket i Norge.
Norske togs grønne rammeverk bygger på prinsippene til The International Capital Market Association (ICMA) Green Bond Principles fra 2018, og det er et mål for selskapet å følge beste praksis i markedet og oppdatere rammeverket etter hvert som prinsippene utvikles. Finansieringsmidler mottatt fra grønne obligasjonsutstedelser vil bli brukt til finansiering eller refinansiering av elektriske togsett eller oppgradering av eksisterende elektriske tog.
CICERO, senter for klimaforskning, har gjort en uavhengig vurdering av Norske togs grønne rammeverket. CICERO bruker metoden «Shades of green» som vurderingsgrunnlag for i hvilken grad investeringsprosjekter bidrar til lavutslippssamfunnet og åpenhet rundt klimarisiko, klimatilpasning og strategi. En grønn obligasjon vurderes på en skala fra mørkegrønn til lysegrønn, hvor Norske togs rammeverk har fått høyeste vurdering fra CICERO og blitt vurdert til å være «mørkegrønn». Dette innebærer at selskapets rammeverk svarer godt til ICMAs prinsipper for grønne obligasjoner og lån, samt at investeringer i elektriske tog vil bidra til å nå målene om et lavutslippssamfunn.
Dokumentasjon
Historisk dokumentasjon
Kredittvurderinger og analyse
Standard & Poor's | |
---|---|
Norske tog AS | LT Issuer Credit Rating |
Langsiktig vurdering | A+ |
Kortsiktig vurdering | A-1 |
Utsikter | Stabil |
Lånefinansiering
Norske tog har utestående obligasjonslån og derivater overført fra Vy Gruppen (tidligere NSB AS), i tillegg til obligasjonslån utstedt av Norske tog. Selskapets finansfunksjon vil være utsteder av obligasjoner og papirer.
Norske tog AS har et ubenyttet 5 års forpliktet lånefasilitet på 3 000 MNOK med forfall i juni 2026.
Norske tog har som mål å dekke 120 prosent av de neste 12 månedene likviditet gjennom kontanter og forpliktede kredittfasiliteter.
Videre informasjon finner du i Norske togs presentasjon for investorer her.
EMTN Program
EMTN-programmet er notert på børsen i Luxembourg (LuxSE). Programmet sikrer Norske tog tilgang til europeiske markeder og er selskapets primære kapitalkilde for langsiktig finansiering. Normalt oppdateres programmet årlig. EMTN-programmet ble sist oppdatert 19. oktober 2023, og har en grense på 1,75 milliarder euro.
Gjeldsdokumentasjon
Historiske EMTN prospekter
Utestående lån
Utestående lån under EMTN-programmet
Børs | ISIN | Beløp | Tidsfrist | |
---|---|---|---|---|
Luxembourg SE | NO0010870009 | 400 MNOK | 11.03.2025 | Final terms |
Luxembourg SE | NO0010837289 | 650 MNOK | 26.11.2025 | Final terms |
Luxembourg SE | NO0010703556 | 500 MNOK | 18.02.2026 | Final terms |
Luxembourg SE | NO0011115495 | 750 MNOK | 05.10.2026 | Final terms |
Luxembourg SE | NO0010635428 | 1 150 MNOK | 20.01.2027 | Final terms |
Luxembourg SE | NO0010823792 | 750 MNOK | 12.06.2028 | Final terms |
Luxembourg SE | NO0010870017 | 900 MNOK | 11.12.2029 | Final terms |
Luxembourg SE | NO0011115487 | 1250 MNOK | 05.10.2030 | Final terms |
Luxembourg SE | NO0012851890 | 900 MNOK | 28.02.2033 | Final terms |
Luxembourg SE | NO0013161943 | 1200 MNOK | 20.02.2034 | Final terms |
Luxembourg SE | NO0012851908 | 900 MNOK | 01.03.2038 | Final terms |