Type 76

BMa BMa
14
Motorvognsett
241
Sitteplasser
Standard/2.klasse
433
Ståplasser
4 plasser per m²
10
Antall dører
Per side

Type 76 er et bimodalt motorvognsett som kan kjøre både elektrisk under kontaktledning og på diesel (og traksjonsbatterier) på ikke-elektrifiserte strekninger. Togsettet består av 6 vogner med traksjonssystem på 2 av vognene og 4 dieselmotorer i en egen vogn.

Togsettene er produsert av Stadler i Polen, Hviterussland og Sveits. Totalt er det produsert 14 bimodale togsett som er satt i drift på Trønderbanen, Rørosbanen og Nordlandsbanen fra 2021.

Mye av det tekniske utstyret er plassert på taket og innvendig for å motvirke vinterproblemer og gi lettere tilgjengelighet for vedlikehold.

Togene er stillegående, og store deler av toget har lave gulv for enkel av- og påstigning. I tillegg har de nye togene brede inngangsdører og store vinduer og er dermed godt tilrettelagt med tanke på universell utforming.

Dieselmotorene er installert i en egen vogn som er godt isolert for støy og vibrasjon. Dessuten har design av traksjonsbatteriene med 112 kWh energikapasitet bidratt til effektiv drift av toget og lavereredusert energiforbruk og lokale CO2-utslipp på ikke-elektrifiserte baner.

I tillegg gir Type 76 en tredobling av passasjerkapasiteten (inkl. sitte- og ståplasser) sammenlignet med de gamle Type 92-togene som Type 76 erstatter på de tre banestrekningene.



Stadler 2021
  • Fasiliteter
  • Ytelse
  • Tekniske data
Sitteplasser komfort/1.klasse Nei
Sitteplasser standard/2.klasse 196
Ståplassareal (m²), klappseter ikke i bruk 96,0
Ståplasser, antall (4p/m²), Klappseter ikke i bruk 385
Klappseter (folde og klapp) 45
Rullestolplasser 4
Rullestolheis 2
Sykkelplasser 3
Soveplasser Nei
Sovekupeer Nei
Toalett (lukket system) 2
Toalett (åpent system) Nei
HC-toalett 1
Familieeavdeling, antall plasser Nei
Restaurant (antall plasser) Nei
Betjent kiosk Nei
Automat og kaffemaskin Ja
Informasjonssystem Ja
WIFI Ja
HVAC for passasjerer Ja
APC Ja
Trygghetskamera Ja
Antall etasjer 1
Førerrom 2
Overstyring av nødbrems Ja
Krenging Nei

Vogner


Last ned siden som PDF

Sist oppdatert 24.10.2022