Type 76
Type 76 er et bimodalt motorvognsett som kan kjøre både elektrisk under kontaktledning og på diesel (og traksjonsbatterier) på ikke-elektrifiserte strekninger. Togsettet består av 6 vogner med traksjonssystem på 2 av vognene og 4 dieselmotorer i en egen vogn.
Togsettene er produsert av Stadler i Polen, Hviterussland og Sveits. Totalt er det produsert 14 bimodale togsett som er satt i drift på Trønderbanen, Rørosbanen og Nordlandsbanen fra 2021.
Mye av det tekniske utstyret er plassert på taket og innvendig for å motvirke vinterproblemer og gi lettere tilgjengelighet for vedlikehold.
Togene er stillegående, og store deler av toget har lave gulv for enkel av- og påstigning. I tillegg har de nye togene brede inngangsdører og store vinduer og er dermed godt tilrettelagt med tanke på universell utforming.
Dieselmotorene er installert i en egen vogn som er godt isolert for støy og vibrasjon. Dessuten har design av traksjonsbatteriene med 112 kWh energikapasitet bidratt til effektiv drift av toget og lavereredusert energiforbruk og lokale CO2-utslipp på ikke-elektrifiserte baner.
I tillegg gir Type 76 en tredobling av passasjerkapasiteten (inkl. sitte- og ståplasser) sammenlignet med de gamle Type 92-togene som Type 76 erstatter på de tre banestrekningene.

- Fasiliteter
- Ytelse
- Tekniske data
Sitteplasser komfort/1.klasse | Nei |
---|---|
Sitteplasser standard/2.klasse | 196 |
Ståplassareal (m²), klappseter ikke i bruk | 96,0 |
Ståplasser, antall (4p/m²), Klappseter ikke i bruk | 385 |
Klappseter (folde og klapp) | 45 |
Rullestolplasser | 4 |
Rullestolheis | 2 |
Sykkelplasser | 3 |
Soveplasser | Nei |
Sovekupeer | Nei |
Toalett (lukket system) | 2 |
Toalett (åpent system) | Nei |
HC-toalett | 1 |
Familieeavdeling, antall plasser | Nei |
Restaurant (antall plasser) | Nei |
Betjent kiosk | Nei |
Automat og kaffemaskin | Ja |
Informasjonssystem | Ja |
WIFI | Ja |
HVAC for passasjerer | Ja |
APC | Ja |
Trygghetskamera | Ja |
Antall etasjer | 1 |
Førerrom | 2 |
Overstyring av nødbrems | Ja |
Krenging | Nei |