Midtlivsoppgradering av type 72
De italienske type 72-togene er midt i livet, og får nå en oppgradering som vil gjøre dem klare for mange flere år i trafikk. Når de kommer tilbake fra et «bli-ny-opphold» i Sverige er de både mer moderne og pålitelige.

– Det er med tog som med egen bolig; Det blir slitt og umoderne over tid, og trenger renovering og oppussing. Det både øker levetiden til toget, påliteligheten og standarden for passasjerene, sier Kine Stousland i Norske tog.
Hun er prosjektleder for midtlivsoppgraderingen av 36 72-togsett. 12 av togsettene går på Jærbanen for GoAhead og 24 går på L1 Lillestrøm-Spikkestad for Vy.
Fremstår som nye
To og to togsett fraktes til Alstom Transports verksted i Motala i Sverige hvor arbeidet utføres.
– For passasjerene vil det oppleves som helt nye tog i skandinavisk design med lys eik og grå tekstiler, i samme stil som de nye lokaltogene. Innvendig blir det blant annet nye gulv, veggpaneler, nye setetrekk, nye dører, USB-lading ved setene og nye passasjerinformasjonsskjermer, sier Kine Stousland.
Bak fasaden skjer det også flere operasjoner. Vognkassen sjekkes for skader, batterier byttes, alle kablene sjekkes, overhaling av traksjonskonverter og hjelpestrømretter, dørene blir elektriske, vanntank og -filter renses, passasjerteller og trygghetskameraer installeres.
– Resultatet er et stort løft for både passasjerene og operatørene, samtidig som det er et viktig tiltak for å sikre en høy kvalitet på togflåten vår.
Hva skjuler seg bak fasaden?
Det er alltid knyttet spenning til å skru fra hverandre et eldre tog.
– Det er som et gammelt hus: Man vet aldri helt hva som skjuler seg bak fasaden. Det dukker alltid opp noen overraskelser. Heldigvis var tilstanden mye bedre enn enkelte indikasjoner tilsa denne gangen.
Det første nyrenoverte toget kommer etter planen tilbake på norske skinner høsten 2023.
– Det blir gøy og spennende å se det ferdige resultatet, sier prosjektlederen.


Fakta
- 36 togsett av type 72 gjennomgår midtlivsoppgradering. Arbeidet gjennomføres av Alstom Transport AB i Motala, Sverige.
- Trafikkerer til daglig som lokaltog i Oslo-området og på Jærbanen.
- Ble levert i perioden 2002-2006 av italienske AnsaldoBreda.
- Kontrakten har en verdi på rundt 70 millioner euro.
- De første togene er ferdig i 2023, og det siste i 2025.
Kontaktperson
