Del:
Aktuelt |

Norske tog, Go-Ahead og Mantena jobber sammen for å forbedre type 73 på Sørlandsbanen.

Del:

Forrige uke kunne Norske tog, sammen med Go-Ahead og Mantena, vise frem det første oppgraderte type 73-toget som skal gi reisende på Sørlandsbanen et bedre tilbud. Statssekretæren i Samferdselsdepartementet og flere politikere var invitert for å se og høre om hvordan pilotprosjektet skal få de 25 år gamle togene til å bli mer punktlige og moderne.

- For de reisende er punktlighet det aller viktigste. Dessverre har type 73 hatt for dårlig driftsstabilitet, noe som har gitt utfordringer for de reisende og for Go-Ahead. Norske tog eier togene som leies ut til operatøren Go-Ahead, mens det er Mantena som vedlikeholder togene. Sammen gjør vi nå en rekke forbedringer som skal gjøre togene mer pålitelige, og oppleves som nyere og mer moderne for kundene, sier administrerende direktør i Norske tog, Øystein Risan.

Go-Ahead inviterte nylig blant annet lokalpolitikere i Agder og Telemark og Samferdselsdepartementet til Mantenas verksted på Grorud for å se på forbedringene som gjøres på pilotsettet. Til stede var blant annet statssekretær i Samferdselsdepartementet, Cecilie Knibe Kroglund, ordfører Kjetil Torp fra Vegårshei kommune og varaordfører Bjørn Magne Langkås fra Midt-Telemark kommune.

- Jeg er stolt av å kunne presentere det første resultatet av trepartssamarbeidet. Vi har jobbet tett med Norske tog og Mantena med dette gjennom høsten. Vi har plukket ut områder og tiltak som skal gi en mer stabil flåte, og det er relativt rimelige, men svært målrettede tiltak. Det er svært god bruk av fellesskapets midler. Det er også verdifullt å fortsette det gode samarbeidet med lokale politikere, vi bygger relasjoner og får økt innsikt i kundenes behov, sier driftsdirektør i Go-Ahead, Erlend Nyheim.

Dette er det første toget av i alt åtte togsett som skal klargjøres i løpet av 2024. Tiltakene som gjøres inkluderer:

  • Fuging av endevegg, tak, sidevegg og underredet for å forhindre kondens på elektronikk
  • Bytter og reparerer rør, koblinger og slanger til krengesystemet
  • Moduler i varme- og ventilasjonssystemet byttes
  • Utbedrer el-skap på trykkluftstativ for å hindre fukt på utsatt elektronikk
  • Revisjon av krengemoduler
  • Lukking av vedlikeholdspunkter knyttet til nye kompressorer

Mange av togene som går på norske skinner er gamle og har nådd sin tekniske levetid. Det en klar sammenheng mellom alderen og feil på togene – jo eldre togene er jo mindre punktlige blir de.

- De to viktigste prosjektene vi i Norske tog har holdt på med i det siste, er derfor innkjøp av nye fjerntog og lokaltog. Så langt har vi signert kontrakter på 55 lokaltog og 17 fjerntog, men hvor vi har opsjoner på å kjøpe til sammen 200 lokaltog og 100 fjerntog. Dette innebærer nye fjerntog til Sørlandsbanen. Men inntil disse er på plass skal Norske tog bidra, sammen med Go-Ahead og Mantena, for at togene skal kunne gå i rute, sier Risan i Norske tog.