Del:
Aktuelt |

Ta toget godt tilbakelent

Brede liggestoler med god plass til både armer og ben. Fra neste høst kan du trolig legge deg langt tilbake når du tar toget mellom Oslo og Stavanger.

Del:

Sovevogner og liggestoler på tog har fått en renessanse over hele Europa – også i Norge. Regjeringen satte av 50 millioner kroner på statsbudsjettet for 2020 for å få bygget om sittestoler til liggestoler i norske togvogner. Norske tog, som leier ut togvogner til operatørene, har de siste månedene jobbet med å få oversikt over hvilke muligheter som finnes.

Nå er det opp til togoperatørene Go-Ahead, Vy Tog og SJ å bestemme seg for hvilken løsning de ønsker. Go-Ahead er først ute. Trolig kan du allerede neste høst lene deg godt tilbake i stolen når du skal ta Sørlandsbanen.

«Reclinere» på Sørlandsbanen

Togoperatøren Go-Ahead, som operer togstrekningen Oslo-Kristiansand-Stavanger, vurderer å leie to vogner med 30 liggestoler i hver vogn – såkalt «reclinere» – av Norske tog. Norske tog har inngått en rammeavtale med den tsjekkiske leverandøren Borcad. Go-Ahead vil ta en endelig beslutning i høst. Går alt etter planen, kan de to vognene med liggestoler være på skinner allerede i august 2021.

-Stolryggen til Borcad stolenkan legges ned 45 grader, og er bredere enn vanlige togstoler. I kupeen er det plass til tre stoler i bredden, i stedet for fire som er vanlig i dag, sier Rune Andreassen, prosjektleder i Norske tog.

-Dette blir en ny måte å reise med tog på, med en komfort som er høyere enn den vi har hatt på norske tog til nå. Dette vil ligne mer på 1. klasse-produktet som er vanlig nedover i Europa, sier Andreassen.

Kan brukes hele døgnet

I dag finnes det 20 sovevogner av type WLAB2 i Norge. Hver sovevogn har 15 kupeer med en køyeseng, totalt 30 soveplasser i vognen. Vognene benyttes av togoperatørene på strekningene Oslo-Trondheim, Trondheim-Bodø, Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger. Sovevognene brukes kun på nattestid, og står parkert på dagtid.

Togvogner med liggestoler, enten «reclinere» eller «flatbed», kan brukes både på dagtid og nattestid.

– I en vanlig sittevogn er det 68 sitteplasser. I en vogn med reclinere av den typen Go-Ahead vurderer, er det plass til 30 stoler. Vogner med liggestoler som kan legges helt ned – såkalte «flatbed» - vil få plass til 23-25 seter. En «flatbed»-stol kan legges helt ned, som en seng. Det er lite eller ingen erfaring med denne typen stoler på tog i Europa. Konseptet kan minne om stolene som flyselskapene tilbyr i førsteklasse langdistanseflygninger, sier Andreassen.

Litt dyrere

-Det er togoperatørene som bestemmer billettprisen for en «recliner» eller «flatbed». Antagelsen er at togoperatørene vil prise produktet til et sted mellom en vanlig stol og en sovekupe.

Både Vy Tog, som opererer strekningen Oslo-Bergen, og SJ, som opererer strekningen Oslo-Trondheim og Trondheim-Bodø, vurderer «flatbed».

-Her pågår det forhandlinger mellom potensielle leverandører. Operatørene har også egne sonderinger. Vi håper å få avsluttet forhandlingene innen september, sier Andreassen.