Share:
News |

Norske tog har mottatt FLIRT-tog nr 150

Norske tog mottok denne uken det siste av 150 FLIRT-tog fra den sveitsiske togprodusenten Stadler. – En vellykket togreise, ifølge Norske tog-sjef, Øystein Risan.

Share:



Mandag 21. november 2022 ble leveringen av det siste toget i FLIRT-anskaffelsen markert på Mantena sitt verksted i Lodalen. Anskaffelsen har vært en suksesshistorie fra start til slutt.

- Flirt-togene er ryggraden i Norsk jernbane. Togene er pålitelige og kundene strømmer til hver gang vi har hatt inn Flirt-tog på nye strekninger. De siste ti årene har vi vært trygge på at dette er et knallbra tog, så dette er en kjempesuksess, sier Øystein Risan, administrerende direktør i Norske tog.

    Har får støtte fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, som også var til stede på markeringen.

    - Flirt-togene har vært en suksess, og kommer til å fortsette og være en suksess. De reisende har likt togene og nå skal vi skal jobbe for at de fortsetter å like togene gjennom god pleie i form av godt vedlikehold, sa samferdselsministeren under markeringen mandag.

      «Alt har gått på skinner»

      Avtalen om levering av 150 flirt-tog ble signert av NSB og Stadler den 16. august 2008, og var på daværende tidspunkt den største togavtalen i norsk jernbanehistorie.

      - Alt har gått på skinner i denne delen av norsk jernbanehistorie; togene er levert i tide, til avtalt pris og togene har stort sett tikket som sveitsiske kvalitets-ur, sier Risan.

        Viktig bidrag på veien mot en utslippsfri jernbane

        Togene i anskaffelsen har først og fremst erstattet gamle togsett på Østlandet, men benyttes i dag også på Vossebanen og Gjøviksbanen.

        Som en del av avtalen har Norske tog også fått levert 15 bimodale flirttog fra Stadler. De bimodale togene kan kjøre både på elektrisitet og på diesel, og er dermed viktige for å raskere nå målet om en utslippsfri jernbane. De bimodale togene er satt i drift på Trønderbanen, Rørosbanen og Nordlandsbanen fra 2021.

        Flirt har en toppfart på 200 km/t og et vanlig togsett består av fem vogner med mellom 241 og 295 sitteplasser. I all hovedsak er flirttogene produsert i Sveits og Polen.

        Contact person

        Øystein Risan
        Øystein Risan
        CEO