Del:
Aktuelt |

Togsituasjonen på Nordlandsbanen

Her finner du informasjon om togmateriellet på Nordlandsbanen. Saken oppdateres fortløpende.

Del:

Saken ble oppdatert 6. februar.

Togene på Nordlandsbanen er gamle og skulle ideelt sett vært faset ut. Dette var vurderingen allerede før den tragiske ulykken skjedde på Nordlandsbanen i oktober i fjor.

Norske tog har bestilt nye fjerntog som skal erstatte lokomotivene og vognene på alle fjerntogstrekningene i Norge, men det tar dessverre fem år før disse leveres på Nordlandsbanen.

  • Vi deler utålmodigheten etter å få på plass nye tog på denne strekningen. Vi forsøker nå å finne en midlertidig løsning for togmateriell på Nordlandsbanen frem til de nye fjerntogene er på plass, sier administrerende direktør i Norske tog, Øystein Risan.

Lokomotivene som går på Nordlandsbanen, Di4, er gamle og skulle ideelt sett vært faset ut. Et Di4-lokomotiv vil være ferdig fra revisjon og ERTMS-ombygging i februar 2025, da vil det være tre lokomotiv som kan benyttes daglig på Nordlandsbanen.

Nordlandsbanen, sammen med Rørosbanen og Raumabanen, skiller seg fra resten av de norske togstrekningene ved at de ikke er elektrifisert. Derfor brukes det i dag diesellokomotiv, i motsetning til de fleste strekningene i Sør-Norge hvor man bruker elektriske tog. Det gjør at vi ikke kan flytte noen av togene som brukes i Sør-Norge over til Nordlandsbanen. Samtidig er alle Norske togs fire diesellokomotiv allerede leid ut til SJ.

Avsluttet konkurranse om leie av lokomotiv

Dersom vi skal få flere lokomotiv til Nordlandsbanen, må de derfor leies. Norske tog har to ganger tidligere forsøkt å leie flere lokomotiv som kan brukes på Nordlandsbanen, uten å få napp. I desember sendte Norske tog ut en tredje forespørsel i markedet om leie av nye lokomotiv til Nordlandsbanen. Søknadsfristen for kvalifikasjoner til anbudsrunden var i januar, og den 27. januar gikk fristen for å gi tilbud ut. Ett tilbud kom inn og dette er nå grundig vurdert.

  • Det er svært skuffende og beklagelig at vi har måttet konkludere med at lokomotivene som ble tilbudt ikke er klare til trafikk i Norge med eksisterende vogner, som var kravet i forespørselen. Lokomotivene er eldre enn dagens Di4-lokomotiv som trafikkerer Nordlandsbanen. Vi har derfor konkludert på å takke nei til dette tilbudet og vi har avlyst konkurransen. Men arbeidet med å skaffe lokomotiv fortsetter, sier administrerende direktør i Norske tog, Øystein Risan.

Veien videre

Norske tog vil i samarbeid med SJ nå gå videre å undersøke alle muligheter for å leie inn lokomotiv. Norske tog går nå i direkte dialog med flere leverandører for å undersøke muligheten for leie av lokomotiv, noe selskapet har mulighet til etter en avlyst konkurranse. Leverandøren som ikke leverte tilbud i konkurransen i henhold til kravene som var stilt, vil også bli kontaktet for å se om de kan levere som forespurt.

Det er få lokomotiver i markedet, og dette er ofte gamle lokomotiver eller lok som er brukt til godstog og ikke persontog. Det er flere utfordringer med gamle lokomotiv som må bygges om. Ombygginger av lokomotiver vil medføre en generell godkjenningsprosess hos Statens Jernbanetilsyn etter ombygging, testing og leveranse av dokumentasjon. Det er tvilsomt at dette vil la seg ordne i løpet av 2025.

  • Vi har ikke gitt opp håpet om å finne en løsning. Men dersom det fremdeles, etter tre runder med forespørsler i markedet, ikke kan skaffes lokomotiv, må vi se på alternative løsninger. Norske tog har flere togsett av type 92 som SJ har mulighet til å leie, dersom de ønsker det, sier Risan.


Kontaktperson

Kjell-Arthur Abrahamsen
Kjell-Arthur Abrahamsen
Materiell Direktør